Back on the road again!

6 mei 2017 - Kota Bahru, Maleisië

Na ongeveer 3 maanden thuis zitten en heel wat ziekenhuisbezoekjes, was het 11 april eindelijk weer zo ver om het vliegtuig te pakken richting Singapore. Simon met wat maagbeschermers in zijn bagage en ik met een nieuwe portemonnee, een goed functionerende knie en wat rabiës prikken waren klaar voor een nieuw avontuur in Azië.

Na 16 uur onderweg te zijn geweest met een tussenstop in Helsinki, kwamen we aan op onze eerste bestemming. Met een flinke jetlag toch geprobeerd om onze eerste uurtjes slaap te pakken, wat in eerste instantie lukte maar om 2:00 waren we beide klaar wakker en hebben we "genoten" van fantastisch acteerwerk van Steven Seagal! Met die gedachte en een goed ontbijt in onze maag stond de eerste dag Singapore op het programma. Het was weer even wennen en ook de weg vinden zonder de navigatie skills van Jan is lastig, maar oude patronen waren snel zichtbaar. Het veel te lang lopen terwijl de metro aan de overkant klaar stond voor 2 RingitR (0,50 cent), het eten bij de Mac Donalds terwijl de Aziatische eetluchten niet zijn weg te denken en Simon die al bijna 20x over zijn eigen benen was gestruikeld.

Maar helaas moesten we het doen zonder onze grote vriend Jan en moesten we ons zelf leren redden in de grote mensenwereld van Azië. Na toch maar wat research op het internet te hebben gedaan zijn we uiteindelijk naar de Gardens by the Bay gegaan, waar ons een fantastische lichtshow stond te wachten in een nagebouwd bos. Na wat foto's te hebben genomen en het afkijken van de show zijn we doorgelopen naar het enorme gebouw er recht tegenover "Marina Bay sands hotel" waar je geweldig uitzicht had over de verlichte stad Singapore. Na nog twee dagen wat bezienswaardigheden te hebben bezocht, waren we er eigenlijk wel klaar mee en wilde we met de nachttrein vertrekken naar Kuala Lumpur. Maar omdat de voorbereiding ons in de steek liet, kwamen we er op het laatste moment achter dat de nachttrein niet zou vertrekken naar Kuala Lumpur, dus zijn we maar met het vliegtuig gegaan. Eenmaal aangekomen in Kuala Lumpur zijn we onder het genot van een biertje rustig wat plannen gaan maken voor de komende weken.

Na de Petronas Towers te hebben gezien zijn we de dag daarna naar een skybar geweest. Waar normaal gesproken een dresscode geldt, maar voor 21:00 konden ook sloebers als wij naar binnen om te genieten van het fantastische uitzicht. Helaas moesten we het uitzicht vaarwel zeggen, maar eerlijk gezegd waren we ook wel klaar met het stadsleven. Het was tijd om ons meer naar het noorden van Maleisië te begeven. Met een heerlijke busrit die ons werd aangeboden door de nieuwe Max Verstappen, kwamen we aan op onze volgende bestemming (Cameron highlands). Daar hebben we besloten om de volgende dag een tour te doen door de theevelden. Minpuntje was het wat vroege opstaan, maar onze jeep met gids vertrok naar de toppen van de theevelden om uitleg te geven over hoe thee groeit, wordt verwerkt en uiteindelijk tot een theezakje in je eigen mok terecht komt. Na wat koppen thee, keerde we in de stromende regen terug naar onze accommodatie. Eenmaal terug raakte we aan de praat met wat Fransen en werden we uitgenodigd om samen te dineren. Wij enthousiast ja gezegd, spreken ze de hele avond Frans tegen elkaar, echt super gezellig avondeten zonder een woord te verstaan. Maar goed de volgende dag moesten we het wat koelere gebied (25 graden)verlaten om onze reis voor te zetten naar Penang island. Aan alles viel te zien dat deze plek was ingericht op toeristen. Veel eettentjes, veel backpackers en een treinkaartje waar je het dubbele voor betaald als je geen inwoner van Maleisië bent, maar uiteindelijk wel een leuke plek om een aantal dagen te verblijven. Leuk om dan ook meteen wat nieuwe mensen te ontmoeten; één Nederlander een Duitse broeder en een Zweedse gozer. Na wat keren met elkaar te zijn opgetrokken, bleek het zo gezellig te zijn dat we samen zijn verder gereisd naar Langawi en Perhantian island. Beide zijn te beschrijven als schitterende eilanden met een geweldig mooi strand, adembenemende zonsondergang en geweldige plekken om te snorkelen en te duiken. Na flink wat overleg toch besloten om wat extra dagen bij te boeken op de Perhantian islands en één van mijn dromen in vervulling te laten gaan, namelijk duiken. Wat van te voren vrij makkelijk leek was uiteindelijk een best pittige opgave. Flink wat uren studeren in Engelse boeken, toetsen afleggen en vervolgens het water in om te oefenen. Na twee dagen flink te zijn getest, gingen we de zee op voor een nieuwe duik. En ongelooflijk maar waar knalde onze boot met vol snelheid op een andere boot met 3 passagiers. Waar wij met de schrik vrijkwamen waren de andere passagiers er slechter aan toe en bleek later dat ze naar het ziekenhuis moesten worden afgevoerd. Eenmaal terug aan land in goed overleg toch besloten om de duik alsnog door te laten gaan en achteraf bleek dat een goede keuze. Geweldig mooi koraal, haaien, schildpadden, verschillende vissoorten en zo kan ik nog wel even door gaan. Echt een 'Hemels' plaatje onderwater! Na het behalen van alle toetsen en het goed afsluiten van de benodigde oefeningen kon ik eindelijk mijn PADI certificaat in ontvangst nemen en mag ik voortaan op meerdere plekken duiken! Na afscheid te hebben genomen van het fantastische eiland en de super relaxte mensen zijn we teruggegaan naar Kota Bahru, waar we ons klaar maken om uiteindelijk te vertrekken naar het tweede gedeelte van Maleisië (Borneo).

Zoals jullie misschien al lezen, hier is het elke dag genieten!

Groetjes Simon & Ezra X

De foto's zullen volgen zodra de internet verbinding goed genoeg is voor het uploaden van foto's

1. Martin en Karin:
    6 mei 2017
    Mooie beschrijving van het koraal Ezra;'een stukje hemel onder water'.
    Hoewel wat eraan vooraf ging bizar was.
    Geniet van nieuwe ontdekkingen.

Liefs Pa en Ma
  2. Dicky Houwaard:
    6 mei 2017
    Wat fijn weer wat te horen/lezen, al zullen jullie de 3e man, zeker in het begin wel gemist hebben. Het was een spannend verhaal.
    Geniet van het mooie wat jullie zien Dicky
  3. Tante Corrie en ome Piet:
    6 mei 2017
    Leuk weer wat van jullie te horen.
    wat een belevenissen weer.
    groeten van ons!
  4. Koen en Marja Bregman:
    6 mei 2017
    Ha jongens, heerlijk om weer te kunnen genieten van een prachtig verhaal.
    Nu nog even geduldig wachten op het bijpassende beeldmateriaal!
    Een botsing met de boot.....gelukkig voor ons om dat achteraf te horen...en ben je er goed vanaf gekomen, Ezra!
    Nou jongens, veel plezier de komende tijd en goeie vlucht naar Borneo! Houd elkaar goed in de gaten
    Lieve groeten van ons!
  5. Alie van Duijn:
    6 mei 2017
    Wat een prachtige avonturen weer jongens! Mooi geschreven Ezra!
    Blij dat jullie er goed van afgekomen zijn wat betreft het boot-akkefietje...heerlijk om jullie zo te kunnen volgen!
    Nog heel veel plezier gewenst en vooral...take care!
  6. Ellen:
    7 mei 2017
    Wat goed om weer iets van jullie te horen!
    Klinkt goed allemaal, op die botsing na dan.
    Heel veel plezier en we zijn benieuwd naar de nieuwe avonturen!

Groetjes van ons xxx
  7. Adri en nel:
    7 mei 2017
    Hallo jongens , Leuk om weer wat van jullie te horen het was erg stil op de lijn.Maar nu weer contact wij hopen dat jullie een voorspoedige reis hebben en veel avonturen mee maken.Groetjes nel en Adri.
  8. Opa en oma Hoek:
    7 mei 2017
    Ha jongens, fijn om weer een verhaal te kunnen lezen over dit deel van jullie reis. Goed gedaan Ezra!! We wensen jullie een goede vlucht naar Borneo en veel liefs van ons.
  9. Opa en oma van der Linden:
    8 mei 2017
    Mooi verhaal wat een avonturiers fijn weer wat van jullie te horen!
    Kijken uit naar de Foto,s.Gefeliciteerd met het halen van je duik brevet Ezra.
    !Wel uit de buurt van haaien blijven,die lusten wel een beentje
    liefs opa en oma.
  10. Atie Smit:
    8 mei 2017
    Beste Ezra, fijn dat je weer zo goed bent hersteld, dat je het reisavontuur weer aandurfde! Samen met je reisgenoot een goede voortzetting gewenst van jullie wereldreis! Wij wensen je de Zegen en Bewaring van God toe!
    Shalom vanuit De Schuilplaats in Katwijk aan Zee, ook namens mijn man, Atie Smit
  11. Marliza:
    25 mei 2017
    He Ezra

Van harte gefeliciteerd met je 24ste verjaardag.
    Een fijne dag nog.
    Wat hebben jullie al veel mee gemaakt....
    Leuk om jullie verhalen te lezen en zo op de hoogte worden gehouden.
    Wat een mooie foto's ook.
    Veel plezier nog en hoop gauw weer op een reis verslag....

Groetjes Marliza
  12. Andike de Ruiter:
    25 mei 2017
    Hartelijk gefeliciteerd, weet niet of je op dit tijdstip nog jarig bent.
    Een verjaardag om nooit te vergeten denk ik.Nog een hele fijne wereldreis verder, wat een avontuur toch.Leuk dat wij er iets van mogen mee beleven door jullie reisverslag, erg leuk/mooi.Het ga jullie goed onder Zijn bescherming en zegen.