Aardbeving

14 november 2016 - Hahei, Nieuw-Zeeland

Allereerst, bedankt voor de vele zorgen omtrent onze gezondheid. We maken het echter goed en hebben geen bevingen gevoeld hier. Wel hebben we een spannende nacht achter de rug.
Ik zal proberen te verwoorden wat we hebben meegemaakt.

We zitten nu zo'n 2 nachten op een camping in Hahei, en hiervoor een nachtje in Whitianga verbleven. Niet dat jullie dat veel zegt, maar misschien leuk om thuis te googlen.

Gisterenmiddag waren we aan het voetballen toen er een vrouwtje naar ons toe kwam gelopen. Haar naam staat me niet meer bij, maar laten we het op Irma houden. Wij in ons beste steenkolen-Engels "Goodafternoon ma'm", waarop ze antwoordde; "Komen jullie jongens uit Nederland?". Wij: "Jazeker mevrouw, uit Katwijk". Irma "Oh wat leuk, wij komen uit Nieuwkoop!".

Na een leuk gesprek van ongeveer 10 minuten, waar uit voort kwam dat we nog niet echt iets van een route hadden, bood Irma ons aan om even met haar manlief Hans te praten over een mooie route. Zij waren hier namelijk al vaker geweest.

Eigelijk hadden we hier niet heel veel zin in haha, maar de sociaal-wenselijke jongens die we zijn toch maar ja gezegd.

En daar kwam Hans dan. Een pensionado met een wegenkaart zo groot als Zuid-Holland in zijn broekzak, en een gepassioneerde blik in zijn ogen om ons alles te vertellen over dit prachtige paradijs. "Zo daar zijn de Kattukers, zitten er nog vissers tussen?"
"Nee, een kok, een gehandicapte-verzorgende, en Ez in de jeugdpsychiatrie"

Na een fijn gesprek sloten we af met een gesprek over Christchurch, en dan specifiek over de aardbeving die daar een aantal jaar teruf heeft plaatsgevonden. Hans vertelde dat hij weleens een aardbeving had meegemaakt, en dat het een absurd gevoel was. We sloten af met de woorden "Ja, lijkt ons wel kicken om eens mee te maken."

Fast forward naar half 3 s'nachts.

We lagen allemaal al lekker een uur of 5 te slapen, toen ik in m'n droom ineens een sirene hoorde. Wieuw, wieuw, wieuw. Met tekst komt het niet echt over denk ik. Denk maar aan het luchtalarm maar dan 5 keer zo hard en een stuk dreigender in toon. Ik kon het niet echt plaatsen en werd er wakker van. Omdat ik ongeveer direct naast een lantaarnpaal slaap, en de bijna volle maan scheen, dacht ik dat de zon al scheen. "Heuh, is het de eerste maandag van de maand? Is het al 12 uur s'middags?" Enkele vragen die door mijn hoofd dwaalde. Nogmaals ik kon het niet plaatsen, en als je mij kent, weet je dat ik niet snel wakker word. Ik dacht ik slaap lekker door. Nadat ik me omdraaide hoorde ik Ezra, 2 meter naast mijn tent, ineens wat brommen. "Wat zeg je?" zei ik half brabbelend, semi in dromenland. Ezra: "Waar is deze sirene voor?". Jan: "Weet ik het, aardbeving?". Plots was daar de stem van Hans. Alleen klonk hij nu extreem serieus.

"GUYS, WAKKER WORDEN, AARDBEVING IN CHRISTCHURCH, TSUNAMI ALARM!"

Simon: "...Moeten we nu weg?"

Hans: "MAAK DAT JE WEGKOMT, GA NAAR HOGERE GROND!

ohhhhh.

Zodra ik tsunami hoorde spoot er een bonk hormonen door mijn lijf en was ik klaarwakker.
'Snel alle spullen proberen te pakken en maken dat je wegkomt!', dachten we collectief.

Klote, m'n mobiel spoorloos, nouja liever geen mobiel dan geen leven dacht ik nog.

Een dikke minuut na de sitrep van Hans zaten we in de auto, scheurend naar de uitgang van het park, geen idee waar we naar toe zouden gaan, als het maar hoog lag. De camping ligt namelijk direct voor het strand, geen sprake van Kustversteviging Katwijk hier, het enige tussen ons en de oceaan is een duin van 2 meter hoog.

Eenmaal bij de uitgang stonden we voor een slagboom, niet zo maar een, maar eentje van massief staal. Voor ons stond nog een auto. Uit de auto sprong een vrouwtje die overduidelijk in shock was. Niet dat wij op ons best in de auto zaten, maar de vrouw was aan het trillen en beven, en rende wat rond de slagboom rond.
"I can't open it!", schreeuwde ze in paniek naar haar man. Deze man was een stuk rustiger dan haar en liep een beetje rond te kijken.

Wij hadden net zijn drieeën besloten dat deze slagboom ons niet tegen zou houden, dus wij zouden hem wel ff doormidden knakken.

Maar man, dat ding was zwaar en sterk.

Na een beetje vruchtenloos aan de paal te hebben getrokken, kwam ie wat omhoog. De vrouw zat inmiddels achter het stuur en vroeg of wij 'm omhoog konden houden. Natuurlijk kunnen wij dat. En op het moment dat ze plankgas gaf, werd het duidelijk dat de slagboom niet hoog genoeg van de grond kwam, en zo reed ze er tegen aan. "Zo kan het ook", zei haar man droogjes. Ze gaf echter niet op en scheurde er zo doorheen! Leek wel een film van Michael Bay.

Dat was gaaf, maar nog zat de slagboom te laag voor onze dikke bak. Met z'n tweeën hebben we de slagboom helemaal gesloopt en zijn we doorgereden naar hogere grond.

Na een halfuurtje radio luisteren, meldde de lokale aardbevingsexpert dat het gevaar was geweken en dat we terug konden.

Op dit moment waren we allemaal al een stuk rustiger geworden, en kwamen we weer omlaag van die roze adrenaline wolk.

Op de terug weg naar de camping nog even gelachen om de slagboom, die op moment van schrijven al van het loket af is gesloopt.

Hans en Irma niet meer gezien, hoop dat het goed met ze gaat.

Verder lekker geslapen.

Vandaag naar een strandje geweest en lekker gelegen, alsof er niets gebeurd is.

Morgen gaan we rijden richting Rotorua, mocht daar wifi zijn schrijf ik weer wat nieuws over de dingen die we doen, en hopelijk niet over een aardbeving.

Les van de week is;

"Be careful what you wish for, it might just happen."

Dikke kus, Ezra, Simon Jan.

1. Martin en Karin:
    14 november 2016
    Wat een belevenissen jongens. Gelukkig was het voor jullie loos alarm. Anderen hebben het met hun leven moeten bekopen....
    We hopen dat jullie een mooie route hebben gemaakt. Geniet ervan.
  2. Ds. J. Smit:
    14 november 2016
    Wat heftig! Gelukkig zijn jullie bewaard. Heb met elkaar een goede tijd. In ons gebed denken we aan jullie.
  3. Petra:
    14 november 2016
    het is echt never a dull moment! Ook dit avontuur weer meesterlijk beschreven; de omschrijving van de pensionado's en vooral de kaart zo groot als Zuid Holland! :-)
  4. Ellen:
    14 november 2016
    Jullie maken wel heel wat mee gasten! Dat is effe schrikken, er gaat op zo'n moment van alles door je heen. Wij hebben het ook een keer meegemaakt in Thailand op Phuket! Maar gelukkig is er niets gebeurd! Ondanks dat ik even schrok van de titel, heb ik wel weer heel hard gelachen om je verhaal, vooral het stukje over de slagboom! :)

Veel liefs, xxxx
  5. Jaap en Lisa:
    14 november 2016
    Meteen toen ik op het nieuws las dat er een aardbeving was geweest heb ik jullie afstand naar Christchurch gegoogled. Oef gelukkig slechts 1000km hihi.
    Wel even spannend toen het tsnunami alarm bekend werd.
    Gelukkig hebben jullie er, op een spannend nachtelijk avontuur na, niets van gemerkt!
    Letten jullie voortaan wel even op wat je wenst haha dsg mannen!!

Gr. Lisa
  6. Koen en Marja Bregman:
    14 november 2016
    Ha jongens, dat was zéker schrikken! Op zo'n moment is het fijn om je zorgen te delen met de andere ouders! (handig hoor die bezorgde ouders app!)
    We waren al half gerustgesteld toen bleek dat jullie ver van het episch centrum zaten....tot de tsunamiwaarschuwing voor de hele oostkust kwam. ..
    Opluchting toen het appje " we zijn veilig " op het telefoonscherm verscheen.
    Weer een ervaring rijker, gelukkig voor jullie goed afgelopen!
    Nou boys, de reis gaat verder. Doe voorzichtig en geniet van het prachtige landschap! Lieve groeten van ons xxx
  7. Dicky Houwaard:
    14 november 2016
    Gelukkig is het goed gegaan, wel heel spannend. Ben benieuwd naar het vervolg, wees voorzichtig. Mobiel weer gevonden?
    Groet Dicky
  8. Alie van Duijn:
    14 november 2016
    Pfff....spannend hoor! Welke Katwijker maakt dit mee!!?
    Dankbaar dat het goed is afgelopen...behalve voor die paal dan...Wens jullie een voorspoedig vervolg van jullie nu al onvergetelijke trip@ Dikke zoenen voor jullie alledrie xxx
  9. Tante Corrie en ome Piet:
    14 november 2016
    Hallo Jongens, nou zeg dat is een belevenis.
    Gelukkig alles goed met jullie, wat zullen we nog beleven met jullie.
    Dat dit een grote betseller gaat worden staat nu als vast.
    Ik ben eerste koper van jullie boek.
    Groeten van ons en hou goed stoere knapen!
  10. Hughine:
    15 november 2016
    Goeiendag! Ik las het in de krant en dacht meteen aan een reddingsactie. Gelukkig kreeg ik bij navraag goed nieuws over jullie veiligheid. Veel liefs! Hughine
  11. Opa en oma Hoek:
    16 november 2016
    Ha jongens,we waren allemaal ongerust toen we van de tsunami hoorden,maar gelukkig is het voor jullie goed afgelopen. Wel spannend!!
    Je kunt het wel heel leuk brengen Jan. Nou jongens tot het volgende verhaal,we genieten er van. Ook van de foto's trouwens. Liefs van ons.xxx
    p.s Simon nog gefeliciteerd met de verjaardag van je moeder.