Highway 1

2 oktober 2016 - San Bruno, California, Verenigde Staten

Wat een dagen achter de rug.

Na de eerste blogpost moesten we even bijkomen van alle nieuwe indrukken en het tijdsverschil. Allemaal een beetje last van verkoudheid en vermoeidheid, maar inmiddels gaat het weer goed!

De eerste dag dat we aankwamen zijn we vanaf het vliegveld gelijk doorgegaan naar onze verblijfplaats, via Airbnb thuis bij een of andere Koreaanse waus die geen woord Engels sprak. Wij zijn er zelf niet goed in, maar deze man kende alleen de woorden "Hi" en "Sit", meer heeft hij niet gezegd. Het was wel een fijne plek om bij te komen, dubbel-stapelbed en een airco in de kamer, meer hadden we niet nodig.

Om de hoek zat een mooi pleintje met een Food4Less supermarkt, hier hebben we oer-Hollands volkoren brood met bramenjam en kaas gehaald waar we de eerste dagen gretig gebruikt van hebben gemaakt. Helaas is het brood hier niet zo lekker als thuis, het smaakt allemaal wat zoeter en mist elke vorm van krokantheid.

Bizar was ook dat er in deze Airbnb nog een stel Nederlandse dames zaten. Is de wereld nou zo klein of zijn de Nederlanders nou zo groot? Maar toch, altijd lekker om even in het Nederlands een gesprek te hebben.

De 2e dag zijn we Los Angeles in gegaan, allereerst om de auto op te halen. Het is een mooie, automatische Nissan Sentra uit 2015. Mij zegt "een automaat" niet zoveel, maar de heren die wél kunnen rijden zweren er inmiddels bij.

Allereerst zijn we naar Hollywood gegaan. Voor 20 dollar hadden we een parkeerplek op steenworp afstand hier vandaan (lekker klote achteraf, aangezien er 200 meter verderop een parkeerplek voor 2 dollar was). Was leuk om gezien te hebben, maar niet heel bijzonder. Heel veel namen van mensen die we niet kenden, maar ook een paar wel zoals Michael Jackson, Chuck Norris, en Bill Cosby, al mogen ze die wel weer weghalen.

Hierna zijn we naar Santa Monica pier gegaan wat super relaxt was. Het was al wat later in de middag en de zon begon net onder te gaan, het zand voelde exact aan als het zand in Ons Aller Katwijk, pre-kustwerk dan. Het leek wel alsof we in GTA 5 waren beland, een spel wat zich afspeelt in een fictieve versie van Los Angeles.

Hierna zijn we lekker vroeg gaan slapen voor de derde dag van ons de reis, een roadtrip over Highway 1.

Dit was zo een gruwelijk mooi stuk van de wereld. Van Los Angeles naar San Francisco een grote weg langs de kust. We hebben langs kliffen van 200 meter hoog gereden, enorme zeeleeuwen en prachtige rotsformaties gezien, en dat is nog maar het begin, woorden kunnen niet omschrijven hoe mooi dit was!

Het was wel een beetje spannend omdat de enige rij-ervaring van de chauffeur 100 meter A44 met een rij-instructeur was, maar na wat eerste zenuwen ging het toch prima.

We hebben de Highway in 2 keer gereden, waarvan we 1 nacht zijn gaan kamperen in Pismo Beach. Geen website te vinden waar op stond dat er nog vacante plekken op de campings waren, maar toch zijn we gaan rijden. Inchecken kon tot 18:00 uur en we kwamen om 17:59 aan. De man aan de balie had niet echt tijd meer voor ons dus we hoefden nieteens op dat moment te betalen, we konden 25 dollar (geen geld) in een envelope doen en dan mochten we lekker nachtje camperen.

En wat was dat fantastisch.

Doordat er een enorme mistwolk in het gebied hing was het zo'n 10 graden kouder dan 3 kilometer verderop. Nadat we de tentjes hadden opgezet waren we allemaal erg hongerig, dus nog lekker een blik chilli con carne met doperwten opgekookt. Ook hadden we nog wat rijst, en van alle soorten rijst die we hadden kunnen kiezen er een gekozen die een half uur moest koken. Lekker Ez.

Na zes uur rijden waren we allemaal toch wat beurs en zijn we maar wat meer over de snelweg in het binnenland gaan rijden om voor het donker thuis te komen.

In San Francisco een fijn hotelletje geboekt om even bij te komen, en toegang tot wifi te hebben om de moeders thuis te bekoren.

Vandaag de Golden Gate Bridge en de San Francisco Bay Area verkent. Van alle manieren waarop dit kan hebben we voor de meest Hollandse manier gekozen, lekker op de fiesssss. Wat helaas wat minder Hollands was, was het landschap... We hebben ongeveer 6 uur gefietst en horizontaal zo'n 20 a 25 kilometer afgelegd. Ik denk echter dat we in totaal ook zo'n 20 kilometer verticaal hebben afgelegd, wat een dode mans rit.

Het uitzicht was echter wel fantastisch, die rode brug die je uit de films kent, de omliggende heuvels, de stromingen rond het gevangenis-eiland Alcatraz.

Na zo'n vijftig liter zweet te zijn verloren zijn we nu weer lekker in het hotel, we blijven hier nog twee dagen en dan vertrekken we naar het oudste nationale park van de VS, Yosemite. Tot dan!

Simon, Ezra, en Jan.

p.s. geen idee hoe we hier fotos op zetten maar we gaan het uitzoeken.

1. Ellen:
    2 oktober 2016
    Gaaf mannen! Mooie foto's ook! Ik waan mezelf weer helemaal in Amerika! Echt een fantastisch land! Jullie hebben al heel wat gezien en gedaan in die paar dagen! Ik ben heel benieuwd naar jullie volgende ervaringen en verhalen!

Veel liefs, Ellen
  2. Gert van der Bent:
    Goed begin mannen!
    Geniet nog effe van SF, Pilsje pakken op Pier39 en hangen aan de cablecar.
    Daarna richting de National parken gelijk effe een national park pass kopen en daarna hiken naar half dome. Ik hoop voor jullie dat de Tioga Pass open is als jullie yosemite weer verlaten. Daarna naar Deathvalley toch? Super gaaf. Wish i was there!
    Have Fun
  3. Jan Sr:
    2 oktober 2016
    To boldly go... Super verslag mannen!
    Automaatje is inderdaad heerlijk rijden, gassen en remmen.
    Geniet lekker van alle indrukken, ik heb ook ooit met de gedachte gespeeld hierheen te gaan, helaas too chicken... Oma Dicky heeft ook het adres van jullie blog, die zit vast te kneuen achter de konjoeter.
    Groetjes van José, Teun en Ome Jan
  4. Martin en Karin:
    2 oktober 2016
    Leuk verslag! Je hebt talent Jan. De foto's zijn mooi (goeie camera's ook) en helpen ons een beetje om in jullie te kunnen verplaatsen. Het fietsen was zeker een idee van Ezra. Maar wie kan zeggen dat hij met de fiets over de Golden Gate Bridge heeft gefietst!
    Ja, en dan het verhaal over het brood. Zullen we de Leidsche bakker maar even langs sturen?
    Mannen, geniet van de dagen dat jullie nog en SF zijn. We kijken uit naar de volgende foto's en het volgende verslag.

Best regards, Martin & Karin
  5. Adri en nel:
    2 oktober 2016
    Een mooi verhaal, wij vinden het prachtig. Groetjes tante nel en ome adri
  6. Margreet:
    2 oktober 2016
    Gaaaaf Jan!! Super leuk geschreven ook! Alcatraz VET!
    Ik kijk uit naar je volgende blog!
    Have fun
  7. Koen en Marja Bregman:
    2 oktober 2016
    Prachtig verhaal! Nou Jan, jij mag dan niks met "automaten" hebben, een verhaal schrijven is echt jouw ding!! Alsof we er zelf bij waren!
    Zijn nu al benieuwd naar het volgende verhaal over al jullie belevenissen! Veel plezier, jongens, geniet nog even van deze dagen in SF en dan óp naar het volgende avontuur!
    Groetjes van Mars
  8. Alie van Duijn:
    3 oktober 2016
    Whahaaaa! Wat een heerlijke avonturen!
    Het woordje "krokantheid" zie ik je zo zeggen...Die twee miljoen kleffe bruine bolletjes met dito kaas die je thuis het afgelopen jaar heb gegeten...zijn toch ook heel niet krokant?!
    Kijk uit naar je volgende blogje!
    Be safe...love you!
    Je ouwe moer xxx
  9. Pascal en Linda:
    3 oktober 2016
    Mannen, erg gaaf wat jullie allemaal beleven. Blijf ons vermaken met jullie foto's en filmpjes, te gek!. Nog heel veel reisplezier toegewenst en blijf ervan genieten!

PS: Mooie bril ez, waar blijft je baard?

Groetjes Pascal en Linda
  10. Hughine:
    4 oktober 2016
    Hi guys! Wat een prachtige start van jullie wereldreis!
    Yosemite is prachtig, hebben jullie al een beren spuitbus aangeschaft? Met holster? Groetjes van Hughine